شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما: راهنمای کامل

به گزارش وبلاگ ایران، کنسل کردن بلیط هواپیما

تصور کنید چندی قبل تصمیم به سفر گرفته اید و بلیط هواپیما را خریداری و رزرو هتل را انجام داده اید. اما در حال حاضر بنا به دلایلی مجبور به کنسل کردن سفر یا تغییر ساعت و روز آن می باشید. این اتفاق ممکن است برای هر کسی رخ دهد. به همین علت ایرلاین ها برای این شرایط فوانین و مقرراتی قرار دادهاند؛ که در ادامه به طور کامل شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما را برایتان شرح خواهیم داد.

شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما: راهنمای کامل

در بعضی موارد قوانین کنسلی در تمامی ایرلاین های دنیا از یک قانون پیروی می نمایند، اما به طور کلی هر ایرلاین در زمان های مختلف، برای هر پرواز قوانینی جداگانه و مختص به خود دارد، که در هنگام خرید بلیط هواپیما می توانید از آن آگاه شوید.

کنسلی بلیط هواپیما به وسیله مسافر

همانطور که می دانید بلیط هواپیما در انواع مختلف چارتی و سیستمی، و در سه کلاس پروازی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس به فروش می رسد که شرایط کنسلی هر کدام با دیگری متفاوت می باشد.

کنسلی بلیط هواپیما چارتر

گاهی آژآنس ها و دفاتر خدمات مسافرتی تعدادی از صندلی های یک پرواز یا کل آن را از شرکت های هواپیمایی با قیمتی پایین تر خریداری می نمایند، که در عوض موظف می شوند تا تمامی صندلی ها را به فروش برسانند. به این نوع بلیط های خریداری شده بلیط چارتر می گویند و تنها در قالب تور به فروش می رسند.

تا مدتی قبل بلیط هواپیما چارتر کنسلی نداشت و هزینه به طور کامل سوخت می شد، اما در حال حاضر مدتی است که برای این نوع بلیط نیز قوانین کنسلی تازهی در نظر گرفته شده است. کنسلی بلیط چارتر تنها به وسیله چارتر نماینده صورت می گیرد و نسبت به مدت زمان به جای مانده تا پرواز هزینه به مسافر بازگردانده می شود. آخرین فرصت برای کنسل کردن بلیط چارتر ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز می باشد.

به طور کلی اگر از سفر خود مطمئن نیستید بلیط هواپیما چارتر نخرید که مجبور به پرداخت هزینه جریمه بیشتری می باشید.

کنسلی بلیط هواپیما سیستمی

بلیط سیستمی بلیطی است که با قیمتی بیشتر به فروش می رسند، اما ویژگی هایی دارد که با هزینه بالا هنوز هم بسیار مورد توجه می باشد. اولین ویژگی بلیط سیستمی این می باشد که شما بلیط را از هر کجا که بخرید یک قیمت بوده وهیچگاه با قیمت پایین تر یا بالاتر مشاهده نخواهید کرد. دومین ویژگی این نوع بلیط، قابلیت کنسلی و برگردانده شدن تمام یا بخشی از پول شما می باشد.

هزینه جریمه ای که برای بلیط های سیستمی باید بپردازید، بسته به نوع کلاس پروازی، مقدار شلوغی و مدت زمان به جای مانده تا پرواز متفاوت می باشد.

کنسلی پرواز از طرف ایرلاین

اگر پرواز قبل از زمان انجام کنسل شود، به وسیله پیامک، ایمیل یا از تماس تلفنی به مسافر اطلاع داده می شود. در این صورت به مسافر پرواز دیگری پیشنهاد می شود که می تواند بلیط دیگری را انتخاب کند. به طور کلی ایرلاین هیچ پروازی رابه مسافر تحمیل نخواهد کرد و در صورت استرداد بلیط تمامی مبلغ به مسافر بازگردانده می شود. البته توجه داشته باشید که اگر هزینه بلیط اولیه با بلیط جایگزین مغایرت داشته باشد. هزینه بیشتر را باید مسافر بپردازد.

گاهی نیز رخ می دهد که پس از رسیدن مسافر به فرودگاه، ایرلاین به علت شرایط بد جوی یا نقص فنی هواپیما مجبور به کنسلی پرواز می شود. یا حتی بنا به دلایل گوناگون، پس از حرکت در فرودگاه مقصد فرود نیامده و به شهر مبدا بازمی شود. در این صورت نیز تمامی مبلغ به مسافر بازگردانده می شود یا در صورت امکان پرواز جایگزین پیشنهاد می شود.

تغییر زمان پرواز

بدون شک برای شما نیز پیش آمده که پرواز با کمی تاخیر انجام شود. اما گاهی رخ می دهد که زمان پرواز بیش از حد انتظار تغییر می نماید که مسافر می تواند در صورت مناسب نبودن زمان تازه، بدون پرداخت هیچ خسارتی بلیط خود را کنسل نمایند. البته اگر این تغییر ساعت قبل از حضور مسافر در فرودگاه صورت گیرد، همچون شرایط کنسلی به وسیله تماس یا پیامک اطلاع رسانی می شود. اما به طور کلی اگر مسافر در فرودگاه باشد یا نه، در صورت استرداد بلیط کل هزینه بازگردانده می شود.

مبلغ کنسلی چگونه بازگردانده می شود؟

به طور کلی در صورت کنسلی بلیط چه از طرف مسافر و چه از طرف ایرلاین، هزینه نهایتاً تا 72 ساعت به حساب مسافر بازگردانده می شود. بیشترین زمان برای بازگرداندن این مبلغ مربوط به بلیط هواپیما خارجی می باشد که معمولاً مبالغ بیشتری دارند.

منبع: طاهاگشت

به "شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما: راهنمای کامل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما: راهنمای کامل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید