رئیس پژوهشکده مردم شناسی تعطیلی روز بعد از شب یلدا را پیشنهاد داد

به گزارش وبلاگ ایران، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، رئیس پژوهشکده مردم شناسی تعطیلی روز بعد از شب یلدا را پیشنهاد داد.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی تعطیلی روز بعد از شب یلدا را پیشنهاد داد

علیرضا حسن زاده، رئیس پژوهشکده مردم شناسی در همایش یلدا در آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران که به مناسبت نخستین سال ثبت جهانی این عنصر میراث ناملموس از سوی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران و کانون فرهنگی هنری دایا و نگارخانه آپامه برگزار گردید، گفت: پژوهشکده مردم شناسی براساس مطالعات کارشناسی آیین یلدا که مبتنی بر بیداری و دید و بازدید خانوادگی تا دیروقت است، پیشنهاد تعطیلی روز بعد از شب یلدا یا دست کم دیرتر آغاز شدن وقت اداری را مطرح نموده است.

او بعلاوه تاکید نمود: سیاستگذاری در حوزه آیین به معنی دخالت در آیین نیست و نام آیین هایی چون یلدا که از سوی مردم انتخاب شده، غیر قابل تغییر است.

ذات الله نیکزاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: آیین یلدا مهمترین جشن خانوادگی در میان جشنهای ایرانی است که همه را گرد هم می آورد و همیشه یکی از عوامل همبستگی و یکپارچگی مردم ایران بوده است.

آتوسا مومنی، رئیس مرکز میراث ناملموس تهران هم اظهار کرد: جشن یلدا یک عنصر تام و کامل از نظر میراث ناملموس است و در همه رده های میراث ناملموس قرار گرفته است. یلدا گفتمان صلح و دوستی و احترام به طبیعت و محیط زیست است.

بعلاوه سعدخان، رئیس موسسه فرهنگی اکو از جایگاه مهم یلدا در میان کشورهای حوزه اکو یاد کرد و آن را مثال برجسته ای از خلاقیت ایرانیان در خلق آیین های شادمانی دانست.

مریم قاسمپور، یکی از داوران جشنواره ایران من نیز از دریافت 1220 نقاشی و 80 انشاء از سوی بچه ها 7 تا 12 سال تمام ایران برای این جشنواره سخن گفت.

پس از آن از مدیران پرونده های ثبت جهانی، قصه گویان و قصه پژوهان برتر، داوران جشنواره ایران من و صاحبان آثار برتر در حوزه های نقاشی و داستان و انشاء و شعر تقدیر شدند. بعلاوه، نمایشگاه این آثار در ساختمان دوران اسلامی موزه ملی ایران افتتاح شد.

منبع: همگردی

به "رئیس پژوهشکده مردم شناسی تعطیلی روز بعد از شب یلدا را پیشنهاد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس پژوهشکده مردم شناسی تعطیلی روز بعد از شب یلدا را پیشنهاد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید