خبرنگاران پرونده های ناتمام سرمربیگری محمود فکری

به گزارش وبلاگ ایران، ساری - خبرنگاران -محمود فکری سرمربی مستعفی آبی پوش های پایتخت از ابتدای حضورش در دنیای سرمربیگری تا جدایی اش از استقلال یک فرایند عجیب و سینوسی از خود به جا گذاشته، طوریکه با وجود عملکرد مثبتش در برخی تیم ها از جمله نساجی، رفتار حرفه ای او با چالش روبرو شده است.

خبرنگاران پرونده های ناتمام سرمربیگری محمود فکری

به گزارش وبلاگ ایران، استعفای سرمربی جوان مازندرانی استقلال یعنی محمود فکری یک بار دیگر پرونده سرمربیگری او را ناتمام گذاشت و سبب شد که فکری باز هم با حاشیه از یک تیم دیگر جدا شود. استعفای فکری که از نگاه فوتبالی ها و حتی هواداران استقلال در حقیقت برکناری او بود و پس از مذاکره با مدیران باشگاه برای حفظ احترام فکری به شکل استعفا و با توفق طرفین انجام شد، صرفا جدا شدن یک سرمربی استقلالی از باشگاه استقلال در کمتر از یک فصل نبود، بلکه جنبه شخصی و حرفه ای آن برای فکری تکرار یک فرآیند ناتمام و نیمه کاره سرمربیگری دیگر است که به کارنامه سرمربیگری او ضمیمه شده است.

سرمربی جویباری مستعفی استقلال تهران که در فصل جاری چند هفته با استقلال صدرنشین جدول هم شده بود، خیلی زود در بند حاشیه ها افتاد و همین حاشیه ها نیز روی عملکرد تیمش اثر گذاشت و در نهایت ناچار به جدایی از تیم محبوبش شد. فکری تا پیش از جدا شدن از نساجی جایی بین سرمربی های پرحاشیه فوتبال ایران نداشت و معمولا جدا شدن هایش از تیم ها یا کنار گذاشته شدن های او به دلیل حضورش در لیگ دسته یک فوتبال کمتر به چشم می آمد. با این حال عملکرد تقریبا مثبتی که در برخی از تیم ها از خود به جا می گذاشت سبب می شد به عنوان یکی از سرمربی های آینده دار فوتبال کشور معرفی شود.

این سرمربی مازندرانی یک بار فرصت حضور در لیگ برتر با نفت مسجدسلیمان را پیدا کرده بود، اما به سرمربیگری در لیگ یک ادامه داد تا این که با بحرانی شدن شرایط نساجی در لیگ نوزدهم و جدایی محمدرضا مهاجری از نماینده مازندران، به درخواست کادر مدیریتی نساجی از هفته بیستم لیگ نوزدهم سرمربی نساجی شد و عملکردی درخشان از خود به جای گذاشت. اما چند روز پیش از آغاز لیگ بیستم و در حالی که بازیکنان کمتر شناخته شده ای را از لیگ یک به نساجی جذب کرد، تیم استان خود را رها کرد و با حاشیه های فراوان از نساجی جدا شد و به تیم محبوب خود پیوست. اما حضورش در استقلال نیز به یک فصل نکشید.

پس از جدایی فکری از نساجی، انتقادهای زیادی به او بابت رها کردن تیمی که با آن یک فصل دیگر قرارداد داشت مطرح شد و حتی به دلیل رضایت ندادن باشگاه نساجی بابت این جدایی، فکری به پرداخت 2.25 میلیارد تومان خسارت به نساجی محکوم شد. حالا نیز جدایی اش از استقلال پیش از سرانجام قرارداد او بهانه ای است تا نگاهی به کارنامه سرمربیگری او و جدا شدن اش از تیم ها پیش از سرانجام قرارداد حرفه ای بیندازیم. موضوعی که به نظر می رسد با توجه به حضور پنج ساله فکری در دنیای سرمربیگری، برای وجهه حرفه ای او زیان آور است.

هشت تیم در پنج سال

ثبات نداشتن دوران سرمربیگری فکری در تیم های مختلف سبب شده او طی حدود پنج سال سکان هدایت هشت تیم مختلف را بر عهده بگیرد. فکری که بیشتر عمر فوتبالی اش را با لباس استقلال گذرانده، از حدود 13 سال پیش با پذیرفتن سرمربیگری شیرین فراز کرمانشاه وارد عرصه مربیگری شد. اما پس از مدت کوتاهی به عنوان دستیار در کادر فنی استقلال قرار گرفت.

مدتی بعد به عنوان سرمربی به شیرین فراز برگشت و این بار پس از یک فصل سرمربیگری در این تیم کرمانشاهی، به این نتیجه رسید که برای سرمربی شدن زود تصمیم گرفته و بهتر است چند سال در کسوت مربی و دستیار در تیم های مختلف تجربه کسب کند. به همین دلیل دوباره به عنوان دستیار روی نیمکت استقلال نشست و تصمیم گرفت به جای سرمربیگری بیشتر به کسب تجربه در کنار مربیان باتجربه بپردازد و به ترتیب در مس کرمان، صبای قم و استقلال دستیار سرمربی شد تا این که بعد از چند سال کسب تجربه در کنار سرمربیان گوناگون، بالاخره از سال 1395 سرمربیگری را به طور رسمی با نساجی آغاز کرد.

آغاز ناتمام با نساجی

حضور فکری در نساجی به سه ماه نکشید و پس از کسب چهار تساوی و یک پیروزی به دلیل وجود برخی حاشیه ها و تنش ها در این باشگاه، از سرمربیگری نساجی استعفا داد. سرمربی جویباری پس از نساجی به مسجدسلیمان رفت و در چند هفته سرانجامی لیگ آزادگان سرمربیگری تیم نفت این شهر را به عهده گرفت. او فصل 1396-1397 را نیز با نفت مسجدسلیمان گذراند و در سرانجام فصل -9 اردیبهشت 1397- پیروز شد این تیم را قهرمان لیگ آزادگان کند و به لیگ برتر کشور برساند. در همان روز نیز نساجی پیروز شد پس از 24 سال مجوز حضور در بالاترین سطح فوتبال کشور را به دست بیاورد.

فکری با این قهرمانی بهترین موقعیت برای حضور در لیگ برتر را به دست آورده بود. اما با این که یک سال دیگر با نفت مسجدسلیمان قرارداد داشت همراه با این تیم به لیگ برتر نیامد و به بوشهر رفت تا هدایت شاهین شهرداری این شهر را در لیگ دسته یک عهده دار شود.

استمرار پرونده های ناتمام

عملکرد فکری در شاهین شهرداری بوشهر طبق انتظارها قابل قبول بود. اما عمر مربیگری فکری در شاهین هم با این که نتایج قابل قبولی کسب کرد طولانی نبود و او پس از 19 هفته به دلیل مسائل مالی با باشگاه و برخی تنش های ایجاد شده در کادر مدیریتی این تیم، از هدایت شاهین هم استعفا داد و پرونده سرمربیگری اش در این تیم نیز ناتمام ماند.

فکری چند هفته بعد سرمربی سرخپوشان پاکدشت شد تا سرمربیگری را با این تیم ادامه دهد. اما عملکرد ضعیف فکری با این تیم سبب شد که مدیران باشگاه تصمیم به برکناری او بگیرند. او که بهمن 1397 سرمربی این تیم شد، پس از چند هفته ناکامی و در اسفند همان سال با نظر مسئولان این باشگاه برکنار شد و جای خود را به مهدی پاشازاده داد.

خرداد 1398 محمود فکری به عنوان سرمربی آلومینیوم اراک انتخاب شد و کارش را در این تیم آغاز کرد. فکری در آلومینیوم نیز نتوانست آن طور که برای نفت مسجدسلیمان و شاهین شهرداری بوشهر اثرگذار بود ، تاثیرگذار باشد. به همین دلیل 6 ماه بعد با نظر مسئولان این باشگاه از آلومینیوم هم کنار گذاشته شد و چند روز بعد سرمربی خوشه طلایی ساوه شد. حضور او در خوشه طلایی یک بار دیگر از فکری چهره یک سرمربی تقریبا پیروز را به فوتبال ایران نشان داد. خوشه طلایی با حضور فکری خوب بازی می کرد و نتیجه می گرفت. اما سریال تکراری جدایی فکری از تیم ها در ساوه هم رقم خورد و با وجود نتایج قابل قبولی که کسب کرده بود به دلیل پیشنهاد باشگاه نساجی برای سرمربیگری در لیگ برتر، بیشتر از هشت هفته در این تیم ساوه ای نماند.

فکری که با خوشه طلایی قرارداد رسمی داشت، با پیشنهاد کادر مدیریتی باشگاه نساجی از خوشه طلایی استعفا داد و سرمربی نساجی شد. دومین حضور فکری در نیمکت نساجی نخستین تجربه سرمربیگری او در لیگ برتر فوتبال کشور هم بود.

تکرار تجربه های لیگ یکی در لیگ برتر

او با تحویل دریافت نساجی بحران زده پیروز شد از هفته بیست ویکم تا سرانجام فصل نوزدهم نتایج درخشانی با نساجی کسب کند و 10 بازی بدون شکست را پشت سر بگذارد. اما در حالی که با نساجی یک فصل دیگر قرارداد داشت و بازیکنانی را هم از دسته یک برای نساجی انتخاب و به تیم جذب کرد، به دلیل عملکرد پیروزش با نساجی با پیشنهاد مدیران باشگاه استقلال روبرو شد. در حالی که او چند روز پیش از پیشنهاد استقلالی ها در برنامه تلویزیونی مستطیل سبز سیمای مازندران حضور یافت و از جدیت خود برای برنامه ریزی در لیگ بیستم برای نساجی سخن گفته بود، بلافاصله با پیشنهاد باشگاه استقلال که فرهاد مجیدی از سرمربیگری آن کنار کشیده بود، قید حضور در نساجی را زد و وارد یک بازی پرحاشیه برای نشستن روی نیمکت سرمربیگری استقلال شد.

چهره شناخته شده استقلالی ها فرصت پیش آمده را غنیمت شمرد و بدون توجه به قراردادش با نساجی و بازیکنانی که با نظر خودش از لیگ یک برای این تیم جذب کرد، وقتی با مخالفت مدیران باشگاه برای پیوستن به استقلال روبرو شد، یک بار دیگر با استعفا از سرمربیگری نساجی در میانه راه از تیمی که هدایت آن را به عهده دارد جدا شد و به استقلال پیوست.

سرانجام سرمربیگری فکری در استقلال نیز مانند حدود پنج سال سرمربیگری او رقم خورد و او پیش از سرانجام قرارداد خود این بار به دلیل نارضایتی هواداران و کادر مدیریتی و همچنین حاشیه هایی که در تیم استقلال رقم خورد، ناچار به یک استعفای توافقی برای جدایی از باشگاه شد.

این سرمربی مازندرانی که تا پیش از نشستن روی نیمکت استقلال یکی از چهره های محبوب آبی پوشان بود، حالا به دلیل حاشیه هایی که برایش در استقلال ایجاد شد و نارضایتی هواداران بخشی از جایگاه خود را از دست داده است. اما مهم تر از این موضوع، کارنامه ای است که فکری طی پنج سال اخیر از خود در سرمربیگری به جا گذاشت. او چه در تیم هایی که با آن ها عملکرد خوبی داشت و چه تیم هایی که عملکردش رضایتبخش نبود تا سرانجام قراردادش نماند و در تمام تجربه های سرمربیگری خود پیش از سرانجام قرارداد جدا شد. گاهی با برکناری به دلیل عملکرد ضعیف و گاهی هم با استعفا به دلیل دریافت پیشنهادی بهتر. رفتاری که جایی در دنیای حرفه ای فوتبال امروز ندارد و علاوه بر این که فرصت رشد را از خود شخص می گیرد، به باشگاه های نیز آسیب وارد می کند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پرونده های ناتمام سرمربیگری محمود فکری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پرونده های ناتمام سرمربیگری محمود فکری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید