تهیه پرونده 6 اثر منقول ایلام برای ثبت در فهرست آثار ملی

به گزارش وبلاگ ایران، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از تهیه و ارسال پرونده شش اثر منقول برای ثبت در فهرست آثار ملی اطلاع داد .

تهیه پرونده 6 اثر منقول ایلام برای ثبت در فهرست آثار ملی

به گزارش وبلاگ ایران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام، عبدالمالک شنبه زاده با اعلام این خبر گفت: این آثار شامل شش اثر گچ بری به دست آمده از کاوش های شهر تاریخی سیمره (دره شهر) است که پرونده آنها برای ثبت در فهرست آثار ملی، تهیه و به وزارت میراث فرهنگی نیز ارسال شده است.

او اضافه نمود: این گچ بری ها شامل نقوش گیاهی و گچبری دیواری سطح دیوارها و قوس های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره به صورت قاب بندی های مربع و مثلثی مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که بسیار ارزشمند و نفیس هستند.

او با بیان اینکه ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی یکی از رویکردهای ارزشمند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اضافه نمود: ثبت این آثار نقش مهمی در افزایش حفاظت فیزیکی و فنی آنها خواهد داشت.

شنبه زاده بیان کرد: تاکنون 10 فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره اجرا شده است که طی کاوش های اجرا شده در این شهر تاریخی تعدادی گچبری در مکان منسوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آنها نفیس، ارزشمند و منحصربه فرد هستند.

او ادامه داد: در راستای طرح سامان دهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی، یک هزار قطعه گچبری شهر تاریخی سیمره سامان دهی و شناسنامه اموال برای آنها صادر شده است.

شنبه زاده گفت: وجود شهرهای تاریخی، قلعه ها، تپه های باستانی، سنگ نوشته ها، کاخ ها، آتشکده ها و تنگه های تاریخی در استان ایلام از تاریخ و تمدن دیرپای این سرزمین حکایت می نماید.

منبع: میراث آریا

به "تهیه پرونده 6 اثر منقول ایلام برای ثبت در فهرست آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه پرونده 6 اثر منقول ایلام برای ثبت در فهرست آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید