بیش از 80 درصد خدمات مورد احتیاج مردم غیر حضوری می گردد

به گزارش وبلاگ ایران، مدیرکل دفتر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات امنیت فضای مجازی سازمان حج و زیارت گفت: ظرف شش ماه آینده بیش از 80 درصد خدمات مورد احتیاج مردم در حوزه حج و زیارت به وسیله سامانه های طراحی شده و در دست اجرا به صورت غیر حضوری انجام گردد.

بیش از 80 درصد خدمات مورد احتیاج مردم غیر حضوری می گردد

به گزارش ، مهران فرشید روز مدیرکل دفتر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات امنیت فضای مجازی سازمان حج و زیارت اظهار کرد: با توجه به بحران کنونی کرونا و تعطیلی موقت سفر های زیارتی و تاکید جدی ریاست سازمان حج و زیارت بر اصلاح و ارتقا فرآیند ها و از سویی احتیاج روز افزون به ارائه خدمات برخط و غیر حضوری در این شرایط و اهمیت بهبود مستمر خدمات مورد احتیاج مراجعان از سال گذشته در این حوزه اقدامات گسترده ای شروع شد.

وی توضیح داد: بدین منظور بیش از 40 پروژه مهم در حوزه ارتقاء پروژه های موجود و نیز فراوری سامانه های جدید به منظور تحقق هوشمندسازی و تمرکز بر اقدامات کشور مقصد در راستا بازمهندسی فرآیند های سازمان حج و زیارت و تمرکز بر فرآیند بهبود سطح ارائه خدمات و افزایش رضایتمندی جامعه هدف درشرایط کرونایی و تبدیل آن به یک فرصت در یک سال اخیر علی رغم مسائل ناشی از این ویروس منحوس به انجام رسیده و یا در دست انجام است.

وی با بیان اینکه این سامانه ها بخشی درون سازمانی و قسمتی هم برون سازمانی است، گفت: دست یافتن به یک سازمان هوشمند با نگاه به اهداف دولت الکترونیک هم از دیگر اهداف ما در اجرای این پروژه ها بوده که با توجه تداوم اقدامات صورت گرفته در گذشته طی یک سال اخیر توانسته ایم تا حدود زیادی به این مهم نزدیک شویم.

فرشید ادامه داد: این هدف گذاری با رویکرد زائران، کارگزاران، استان ها، سازمان مرکزی و ارتباط با ارگان ها و سازمان های همکار (پلیس، فرودگاه، گذرنامه، ثبت احوال و ...) صورت گرفته تا ارائه بیشترین خدمات در شرایط مختلف با کمترین تردد و ایجاد زحمت به جامعه هدف، ارتقا کیفیت، افزایش سرعت، بالا بردن دقت، کاهش هزینه ها، تسهیل امور، بهره وری بیشتر، برنامه ریزی و تصمیم گیری بهتر و دقیق تر محقق گردد.

مدیرکل دفتر طرح، برنامه و فناوری سازمان حج و زیارت با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته شناسائی، استخراج، ثبت، بازنگری، پالایش و نگهداری دانش ضمنی سازمان و تبدیل آن به دانش آشکار با هدف برنامه ریزی و معماری سازمانی، ارزیابی عملکرد، فراوری نرم افزار های جدید، ایجاد بستر تصمیم گیری مدیران ارشد، کنترل پروژه ها و مدیریت دانش می باشد.

وی، راه اندازی سامانه جامع بهبود فرایند های اجرائی، شبکه اجتماعی مستقل سازمان، سامانه جامع اسکان، داشبورد الکترونیکی مدیریت، گزارش ساز پویا سازمان را بخشی از این پروژه ها دانست.

به گفته وی، سامانه جامع زیارت با نگاه پنجره واحد در امور حج، عمره و عتبات عالیات عراق و سوریه در حال پیاده سازی مراحل نهایی است.

وی اضافه نمود: تهیه پلتفرم جامع موبایلی، راه اندازی سامانه ایثارگران، سامانه پرواز، سامانه نقل، امداد، قربانی، مکانیزه کردن سیستم بودجه سازمان مبتنی برعملکرد، مستند سازی و ارتقا زیرساخت و شبکه سازمان، اجرای یکپارچه نمودن احراز هویت کاربران، میزخدمت، ارتقاء سامانه تغذیه و تدارکات، ارتقاء سامانه سماح (اربعین)، سامانه بازرسی و ارزشیابی بعضی دیگر از این اقدامات است.

فرشید توضیح داد: هر یک از این سامانه ها بدلیل احتیاجسنجی بخش های مربوطه شناسایی و اقدام شده که امید است موجبات رشد و ارتقا کیفیت خدمت در واحد مربوطه را رقم بزند.

فرشید شرح داد: در بخشی از این اقدامات سعی شده خدماتی که مراجعان به آن احتیاج دارند احصا و در آینده ای نزدیک احتیاج مردم را از مراجعه حضوری برای دریافت خدمات به حداقل برسانیم.وی مطرح کرد: با اقداماتی که صورت گرفته و قسمتی از آن نیز در دست تکمیل و اصلاح است در نیمه اول سال جاری بیش از 80 درصد احتیاج های مردم در حوزه حج و زیارت را به صورت غیرحضوری جوابگو خواهیم بود.

وی اضافه نمود: این اقدام با توجه به شرایط کنونی کرونایی کشور و ضرورت مراجعه غیر حضوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تمرکز ما بر جوابگویی حداکثر 48 ساعته بوده و امکان رصد و پیگیری فرایند انجام ارائه خدمات توسط دریافت کننده خدمت در این سامانه طراحی شده است.

فرشید با بیان اینکه در عین حال با هم اندیشی و اخذ نظرات کارشناسی استان ها با همکاری و یاری بسیار موثر روابط عمومی سازمان حج و زیارت بازخورد های مردمی از اقدامات صورت گرفته دریافت و ایرادات رفع و اصلاحات لازم برای تکمیل کار انجام خواهد شد، گفت: در فاز دوم با رویکرد برخورداری جامعه کم توان و نا توان و نیز بی سواد در استفاده از این سامانه های اینترنتی و ارائه خدمات به آنان مد نظر بوده و طراحی آن در دست اقدام می باشد.

مدیر کل طرح و برنامه و فناوری سازمان حج و زیارت ادامه داد: در راستای اهداف اشاره شده در کوشش هستیم خدمات میز خدمت سازمان حج و زیارت را از 10 خدمت به به حداکثر ممکن برسانیم و به صورت پیوسته این امر ارتقا یابد و ارائه خدمات غیر حضوری توسعه یابد.

وی توضیح داد: این اقدامات بخشی از کوششی است که با نگاه پروژه بزرگ حج هوشمند شروع شده و طی دو سه ماه آینده فاز های اصلی کار عملیاتی و در واقع برای حج آینده آماده می شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بیش از 80 درصد خدمات مورد احتیاج مردم غیر حضوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 80 درصد خدمات مورد احتیاج مردم غیر حضوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید