با این چند تغییر ساده فضای کوچک خانه تان را بزرگ تر جلوه دهید

به گزارش وبلاگ ایران، خیلی وقت ها تحولات بزرگ از تغییرات کوچک آغاز می شوند. بگذارید با یک مثال مسئله را شرح دهیم. تغییر مبلمان منزل قطعاً تحول بزرگی است. اما گاهی تغییرات کوچک و متعدد در نقاط مختلف خانه، تأثیر بیشتری روی تغییر حال اهل منزل دارند؛ چرا که چشم هر جای خانه می چرخد، اتفاق تازه ای می بیند و تازه می گردد.

با این چند تغییر ساده فضای کوچک خانه تان را بزرگ تر جلوه دهید

به گزارش وبلاگ ایران، فصل بهار، فرصت خوبی است برای همین تحول ها. اگر پیش از نوروز خانه تان را نونوار ننموده اید، این روزهای اول سال برترین زمان برای این کار است. شما بهتر می دانید که کجای منزلتان و تا چه مقدار به تغییر احتیاج دارد، اما پیش از آنکه قوطی رنگ را دست بگیرید یا میخ و چکش را بردارید، نگاهی هم به پیشنهادهای ما بیندازید؛ شاید کارگشا باشند.

از انباشتگی خداحافظی کنید

درست مثل وقتی که فکر درگیر است و نمی توان به مسئله تازه ای فکر کرد، منزل هم گاهی دچار انباشتگی می گردد. بنابراین نخستین کار، حذف کردن این انباشتگی هاست. از نظم دادن به قفسه ها و کمدها، ایجاد قفسه اضافه در صورت احتیاج، تقسیم بندی وسایل، دور ریختن لباس ها، کفش ها و وسایل کهنه، فرسوده، شکسته و ... گرفته تا خلوت کردن کشوی میزهای کنار تخت، همگی باعث حذف انباشتگی ها و آرامش منزل می شوند.

فرسوده ها را نوسازی کنید

فرض کنید وسایل سرویس بهداشتی را نو نموده اید، اما لوله های زنگ زده از پشت دستشویی خودنمایی می نمایند. زیبا نیست. بنابراین یکی از اولین اقدامات برای تغییر و تحول خانه، تهیه کردن فهرستی از خرابی های منزل است؛ خرابی هایی که به مرور زمان جلوی چشمتان عادی شده اند و دیگر متوجه آن ها نیستید. برای مثال دیوارهایی که رنگ آن ها خراب شده اند، مبل هایی که نوارهای آن ها کنده شده اند، میزهایی که رنگشان رفته است و ... بعد از مدتی شاید دیگر به چشمتان نیایند. این خرابی ها را تعمیر کنید یا اگر توان مالی تان اجازه می دهد تعویض کنید. نو شدن وسایل منزل، در حال خوب محیط تأثیر بسزایی دارد.

جمع آوری کنید، نخرید

بله، گاهی فقط جمع کردن وسایل، تغییر دکوراسیون است. سال هاست که آباژوری کنار اتاق ایستاده. چند گلدان سال هاست همان جا نشسته اند و مبلی بدون استفاده، فقط جا تنگ نموده است. احتیاجی به دور ریختن این وسایل نیست، فقط این ها را جمع کنید و داخل انبار یا کمد بگذارید. تحول را احساس خواهید کرد. شاید سال بعد دوباره همین وسایل برای شما تازگی داشته باشند. بنابراین برای ایجاد تغییر، همواره اضافه کردن جواب نیست؛ گاهی کاستن راهی برای تحول است.

در اصطلاح طراحی به این کار، ایجاد فضای منفی یا فضای تنفس می گویند. همان نقاطی از منزل که باید خالی باشند تا اولاً وسایل دیگر به چشم بیایند و دوماً جایی برای نفس کشیدن وجود داشته باشد. برای ایجاد فضای منفی به این موارد توجه کنید:

نسبت: به فضای اتاق و حجم وسایلی که در آن قرار می دهید، دقت کنید. اتاق باید چیدمانی سبک داشته باشد تا احساس خفگی ایجاد نکند.

مقدار: ارتفاع و ابعاد وسایل هر اتاق باید متناسب با فضای آن باشد. حتی در انتخاب وسایل صوتی-تصویری هم باید این نکته را مدنظر قرار دهید.

خالی: بگذارید فضاهایی از اتاق ها خالی باشند. برای مثال فرش را طوری انتخاب کنید که چند کاشی از کنار دیوار خالی باشد. گوشه های اتاق، برخی از دیوارها و طاقچه ها و... باید با وسایل بسیار کوچک و سبک تزئین شده یا کاملاً خالی باشند.

فضای کوچک خانه مان را بزرگ تر جلوه دهیم

ممکن است خانه تان آن قدر که دوست دارید بزرگ و دلباز نباشد. اگر امکان عوض کردن خانه را ندارید، با ترفندهایی می توانید علاوه بر تغییر دکوراسیون، فضا را هم بزرگ تر جلوه دهید.

1. بازی آیینه ها: استفاده از آیینه های بدون قاب، قدی یا عرضی برای راهروها، ورودی، اتاق پذیرایی، باعث بزرگ تر دیده شدن فضا می گردد.

2. بازی ارتفاع: برای آنکه ارتفاع سقف و دیوارها بلندتر به نظر برسند، از پرده های قدی بهره ببرید و مقدار پرده ها را از سقف تا کف در نظر بگیرید. این کار را درباره تزئینات دیوارها هم در نظر داشته باشید. برای مثال می توانید از تابلوهای کوچک چندوجهی یا شکل های مختلف که به هم چسبیده اند بهره ببرید که می توانند ارتفاع یک دیوار را پرنمایند.

3. بازی زمین: از چیدن گلدان ها، میزها، مبل ها و ... با پایه خیلی کوتاه و درکنار هم خودداری کنید. این کار فضای منفی خانه را کاهش می دهد و افق دید را شلوغ می نماید. تا حد ممکن از گلدان ها و وسایلی با ارتفاع مناسب و کم تعداد برای تزئین یاری بگیرید.

رنگ و نور به خانه بیاورید

پنجره ها، چشم و چراغ خانه هستند. در فصل بهار باید از آن ها استفاده بیشتری کرد تا نور و روشنایی را بیشتر به خانه بیاورند. برای بیشتر شدن کارکرد پنجره ها به این نکات دقت کنید:

1. تمیزکاری: حتماً که پنجره ها را تمیز می کنید. اما اگر برای جلوگیری از نفوذ سرما، پوشش اضافی به آن ها اضافه نموده بودید، آن ها را هم بردارید.

2. نزدیک به پنجره: چیدمان بهاری را طوری در نظر بگیرید که مبل ها یا میز تحریر بچه ها و ... نزدیک به پنجره باشد تا نور روز بیشتری دریافت کنید. درواقع زندگی را به نزدیک پنجره منتقل کنید تا از نور و هوای مناسب بهار بیشتر بهره ببرید.

3. چشم انداز طبیعی بیافرینید: نمای بیشتر پنجره ها، ساختمان های روبه رو است که قطعاً زشت و بدقواره هستند. بهار سال جاری، با خریدن چند گلدان شاخه بلند و قرار دادن آن ها مقابل پنجره ها (از داخل منزل) افق دید خود را بهاری کنید. این کار برای پنجره هایی که به سمت بیرون طاقچه داشته یا ایوان کوچکی دارند، با استفاده از گل و گیاهان خارج آپارتمانی توصیه می گردد. برای انتخاب گل و گیاه داخل آپارتمان، انواعی را انتخاب کنید که ضمن تأثیر در دکوراسیون به پاکسازی هوای داخل منزل هم یاری نمایند. این نکته به ویژه برای اتاق خواب ها بسیار مهم است.

4. طاقچه بزنید: اگر شرایط پنجره ها به گونه ای است که از داخل یا خارج، امکان اضافه کردن جعبه گل یا طاقچه چوبی یا فلزی است، حتماً این کار را بکنید. استفاده از گل و گیاه در فضای داخل یا خارج منزل، به طراوت آن یاری می نماید و تغییر دکوراسیون بسیار خوبی هم هست.

چیزهایی که مهم هستند

بعد از خلوت کردن محیط زندگی، مهمان کردن نور به خانه، نوسازی وسایل فرسوده و ... حالا وقت آن است که به این جزئیات دقت کنید:

1. کوسن ها: با تغییر رنگ کوسن های روی مبل ها، تغییر بزرگی ایجاد خواهید کرد. پس می توانید به چند روکوسنی تازه فکر کنید.

2. رومیزی ها: رانِر، رومیزی، سفره و ... از دیگر وسایلی هستند که می توانند به دکوراسیون اضافه شوند و تحول ایجاد نمایند. اگر اهل هنرهای دستی باشید، رومیزی قلاب بافی یا گلدوزی شده هم عالی است.

3. پوشش ها: استفاده از شال مبل، قلاب بافی های کوچک برای دسته یا روی مبل ها، استفاده از پوشش تازه مبل ها و ... همگی می توانند حال و هوای دکور منزل را تغییر دهند. کافی است این کار را فقط برای یک مبل بکنید؛ تغییر را خواهید دید. برای اتاق خواب ها هم می توانید این تغییرات را اجرا کنید.

4. آویزها: آویزهای خاصی برای پرده ها وجود دارند که می توانید آن ها را حاضری از بازار خریداری کنید و به پرده -بهتر است به پرده یک یا چند پنجره- آویزان کنید. علاوه بر آن می توانید با استفاده از روبان و اضافه کردن تزئینات کوچک به آن، آویز دلخواه خودتان را درست و به پرده آویزان کنید.

5. نورسازها: استفاده از آباژورهای پایه بلند به ویژه در نقاطی از منزل که کم نور هستند، ضمن تأمین نور، باعث تغییر دکوراسیون هم می گردد.

برای خرید کاغذدیواری به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای تغییر حال و هوای خانه یکی از راه ها استفاده از کاغذدیواری است. اما دراین باره باید به مواردی توجه کرد تا هم فضا زیبا و آرام بخش باشد و هم هزینه کمتری بخواهد. به این نکته ها توجه کنید:

بافت مناسب: هر چه بافت کاغذدیواری سبک تر و کم تزئین تر باشد، آرام بخش تر است؛ به ویژه برای فضای کوچک. بنابراین به بافت کاغذدیواری دقت کنید.

رنگ: این مورد می تواند کاملاً متضاد یا کاملاً همخوان با وسایل منزل باشد.

طرح: برای انتخاب طرح باید به طرح پرده ها، رومبلی و فرش دقت کنید. اگر طرح های آن ها شلوغ است، کاغذدیواری باید طرح بسیار سبکی داشته باشد تا باعث شلوغ تر شدن فضا نگردد. اما اگر پرده ها، رومبلی و فرش کاملاً ساده و حتی بدون طرح هستند (مثل فرش گبه) در آن صورت استفاده از کاغذدیواری طرح دار اشکالی ندارد.

برای اتاق خواب: اگر تصمیم دارید برای ایجاد تحول، اتاق خواب را کاغذدیواری کنید، حتما از طرح های بسیار سبک، رنگ های روشن و قابل تمیز کردن بهره ببرید. ترجیح بر این است که فقط یک دیوار از دیوارهای اتاق خواب، کاغذدیواری داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "با این چند تغییر ساده فضای کوچک خانه تان را بزرگ تر جلوه دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این چند تغییر ساده فضای کوچک خانه تان را بزرگ تر جلوه دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید