باید قانون و روش ها را اصلاح کنیم ، ثبت نام گسترده، ما را از انجام وظیفه اصلی خود بازمی دارد

به گزارش وبلاگ ایران، سخنگوی شورای نگهبان بر ضرورت اصلاح قانون و روش ها در انتخابات تاکید نمود.

باید قانون و روش ها را اصلاح کنیم ، ثبت نام گسترده، ما را از انجام وظیفه اصلی خود بازمی دارد

به گزارش وبلاگ ایران، عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه نگاه یک که از شبکه اول سیما پخش شد، توضیح داد: ما هنوز نتوانستیم مدیریت روشنی برای ثبت نام اولیه داوطلبان داشته باشیم تا هم حقوق آنان تضمین گردد و هم مسائل بعدی نداشته باشیم.

وی اضافه نمود: ما اگر بخواهیم انتخابات روشنی داشته باشیم باید دستگاه ها به وظایف خود عمل نمایند. در حال حاضر ثبت نام گسترده داوطلبان، شورای نگهبان را از انجام وظیفه اصلی خود باز می دارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: آنالیز های دقیق تری را این بار انجام دادیم و مراجع چهارگانه نیز همکاری خوبی داشتند و برای همه کسانی که ثبت نام نموده بودند اعلام نظری داشتیم. از زمان ثبت نام تا آنالیز صلاحیت ها و برگزاری انتخابات، 70 روز زمان داریم که زمان کمی است. پیشنهاد ما چیزی حدود یک سال بود تا بتوانیم این تعداد داوطلب را آنالیز کنیم یا پالایش هایی داشته باشیم تا داوطلبان به محض ثبت نام وارد نشوند؛ لذا ما باید هم قانون و هم روش ها را اصلاح کنیم.

کدخدایی گفت: تا مرحله اول آنالیز صلاحیت ها بیش از 50 درصد از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس تایید صلاحیت شدند. کوشش می گردد تعداد تاییدصلاحیت شدگان در مرحله دوم بیشتر گردد.

وی درباره اینکه در حدس ها در عدم احراز صلاحیت، حضور افراد دوتابعیتی در بین نمایندگان مطرح شده است، گفت: تعداد اندک بود و یک نفر در بین نمایندگان بود و ادعایی داشت و شنیده شد. از آنجا که نهادهای رسمی اعلام کردند و یکی دو نفر داوطلب بودند که نماینده نبودند و تابعیت کشور دیگری را هم داشتند، طبق قانون در بعضی از پست های سیاسی نمی توانند حضور داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه نمود: درب شورای نگهبان به روی همه باز است و هر کسی بتواند در تایید صلاحیت فرد شهادت دهد و ما را قانع کند که فردی که صلاحیتش تایید نشده انسان شریفی است، امر خداپسندانه ای است و ما هم باید تبعیت کنیم .

کدخدایی درباره عدم احراز صلاحیت بعضی نمایندگان فعلی و ملاقات بیشتر آنان با اعضای شورای نگهبان نیز اظهار کرد: ما طبق قانون موظفیم مطالب کسانی که صلاحیتشان مورد قبول نیست را بشنویم. بعد از اعلام هیات نظارت مکان هایی در نظر گرفته می گردد و به وسیله تلفن و ایمیل می توانند افراد شکایتشان را اعلام نمایند و ما هم آن را باید آنالیز کنیم. بعضی نمایندگان تقاضای ملاقات با اعضا را دادند و اگرچه کار سختی است اما این بار همه نمایندگان را دعوت کردیم تا بیایند و مطالبشان را مطرح نمایند و چند نفری که درخواست ننموده بودند هم آمدند. بعضی از نمایندگان هم چند بار با اعضای شورا ملاقات کردند و ما واقعا در این دوره وقتمان از خودمان نیست و خوشبختانه همه هم آمدند. طبیعتا بعضی در شورا صلاحیتشان برگشته است.

وی توضیح داد: عدم احراز یعنی ما نمی توانیم تشخیص دهیم که آیا فرد شرایط قانونی را داراست یا خیر. مثلا کسی بوده که آدرس و تلفن داده ولی زنگ می زنیم جواب نمی دهد یا آدرس اشتباه بوده است؛ ِلذا اعضای شورای نگهبان همه را آنالیز می نمایند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تحقیقات محلی به ما یاری کرد به تایید افراد رای بدهیم. در مجموع تحقیقات کسانی که صلاحیتشان تایید شد، بیشتر بود و خیلی به ما یاری کرد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان نگاه سیاسی و سوگیری ندارد، گفت: ما صلاحیت ها را برای چهار سال آینده یعنی از خرداد 99 به بعد اعلام می کنیم و اعلام نظر شورای نگهبان محدود به همان دوره می گردد.

وی درباره اینکه اگر نماینده ای تخلفی کرد صلاحیت قانونگذاری ندارد؟ گفت: بله، واقعیت این است ولی چارچوب قانونی است.

کدخدایی درباره اینکه چند درصد ردصلاحیت شدگان مسائل مالی و چند درصد اخلاقی داشته اند، گفت: ما گفتیم بیشتر مسائل مالی و مالی است که مورد اعتراض از سوی رئیس مجلس واقع شد و نمایندگان حضوری صحبت کردند. گفتم من چه بگویم؛ بالاخره یا مسائل مالی یا مسائل اخلاقی است. نسبت به شرایط هر شخص متفاوت است. مثلا افرادی هفت تا هشت جرم مرتکب شده اند و ثبت نام نموده اند. افرادی مسائل زیادی داشتند ولی ثبت نام کردند؛ لذا آن را تفکیک نکردیم که چند درصد اخلاقی، چند درصد تعرض به حاکمیت بوده و چند درصد مالی بوده است؛ البته در حوزه تعرض به حاکمیت تعداد اندک بوده است.

وی درباره اینکه چرا قانون انتخابات تغییر نمی کند؟ گفت: این سوال را باید از کسی که مسئولیت دارد بپرسید ولی بنظرم اراده ای برای آن وجود ندارد. 41 سال گذشته است و نگاه ما باید به فضای سیاسی و اجتماعی و کنش سیاسی تغییر کند. در گذشته سیر نمی کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه نمود: مطالبه جوانان ما مطالبه دهه 60 نیست و مطالبه جدیدی است. نهادهای مسئول حاضر نیستند تحول اجتماعی و سیاسی را بپذیرند. شاید حس می نمایند اگر جوانی آمد ممکن است جای او را بگیرد و جایگاه اش را اشغال کند. اصولا این فرهنگ شکل نگرفته است و باید نگاهمان به آینده باشد. ما باید یک مقطعی باشیم، یک مقطعی کنار برویم. آمدنمان اگر واجب و تکلیف باشد رفتنمان هم واجب و تکلیف است . این مقاومت اجازه نمی دهد.

وی تاکید نمود: قانون انتخابات اگر اصلاح گردد جوانان حضور موثرتری دارند و خیلی از ماها باید به دوران بازنشستگی برویم.

ادامه دارد ...

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "باید قانون و روش ها را اصلاح کنیم ، ثبت نام گسترده، ما را از انجام وظیفه اصلی خود بازمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید قانون و روش ها را اصلاح کنیم ، ثبت نام گسترده، ما را از انجام وظیفه اصلی خود بازمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید