اندازه حفره لایه ازون تا حد خطرناکی افزایش یافته است

به گزارش وبلاگ ایران، آمارهای جدید تغییراتی نگران کننده در لایه ازون را نشان می دهد. حفره ایجاد شده در این لایه به بیشتر اندازه خود در امسال رسیده است.

اندازه حفره لایه ازون تا حد خطرناکی افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه فناوری خبرگزاری وبلاگ ایران، براساس گزارش سازمان نظارت بر لایه ازون اتحادیه اروپا ضخامت لایه ازون در ناحیه قطب جنوب به حد خطرناکی کاهش یافته و به کمترین میزان خود در چند سال گذشته رسیده است. حفره کنونی در لایه محافظتی زمین عمیق ترین و عظیم ترین حفره ای است که در امسال ایجاد شده است.

اولین بار در سال 1970 حفره ای در لایه ازون ایجاد شد ولی دانشمندان عامل اصلی آن را تغییرات آب و هوایی اعلام کردند. هرساله بیشترین میزان تخریب و به وجود آمدن حفره در لایه ازون بر فراز قاره جنوبگان رخ می دهد. محققان در بازه های زمانی تعیین شرایط لایه ازون را آنالیز نموده و گزارش آن را منتشر می نمایند. آنالیز ها نشان می دهد تاثیر تغییرات اقلیمی بیشتر در زمستان اثر خود را بر لایه ازون نشان می دهد.

اندازه حفره ایجاد شده در لایه ازون در سال 2019 نسبت به امسال به مراتب کمتر بود. تخریب لایه ازون اثرات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می نماید که گرمتر شدن کره زمین یکی از شاخص ترین نشانه های آن است. در 50 سال گذشته سرعت ذوب شدن یخچال های قطبی در قاره جنوبگان به شدت افزایش یافته و زندگی موجودات زنده در این ناحیه از کره زمین و سایر مناطق در خطر نابودی قرار گرفته است. قطعا نازک شدن لایه ازون تاثیر مستقیم بر گرم تر شدن و ذوب یخ های قطبی دارد.

حفره کنونی در لایه ازون مساحتی به اندازه 2 برابر کشور آمریکا دارد. کارشناسان محیط زیست معتقدند انتشار مواد شیمیایی به طور گسترده ای در دنیا رو به افزایش است و اگر کشورهای صنعتی امروز فعالیت های آسیب زننده خود را متوقف ننمایند احتمالاً فردا دیگر فرصتی برای جبران باقی نخواهند ماند. لایه نقش لایه ازون در جذب و جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش خورشید به زمین بسیار بااهمیت است و اگر حفره کنونی بازهم گسترش پیدا کند به زودی شاهد مرگ هزاران گونه گیاهی و جانوری خواهیم بود.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "اندازه حفره لایه ازون تا حد خطرناکی افزایش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندازه حفره لایه ازون تا حد خطرناکی افزایش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید