اجرای طرح ساماندهی زاینده رود

به گزارش وبلاگ ایران، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از برطرف تصرف و ساماندهی زاینده رود از سراب تا پایاب با هدف تسریع جریان رودخانه و نظارت بر برداشت غیرقانونی اطلاع داد.

اجرای طرح ساماندهی زاینده رود

به گزارش وبلاگ ایران، حسن ساسانی، با اشاره به اقدامات اجرا شده در جهت حفاظت از رودخانه زاینده رود از سراب تا پایاب اظهار کرد: دفتر مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای با به کارگیری بیش از صد نفر، علاوه بر ایجاد فرصت شغلی مستقیم برای بخش خصوصی موجب شده تا پس از شناسایی موارد تخلف درراستا رودخانه های استان اصفهان و صدور اخطاریه های لازم، پیگیری هایی را به عمل آورده تا حریم و بستر رودخانه به شرایط سابق برگردد و اگر همکاری انجام نگردد با شکایت به مراجع قضایی موارد تخلف را دنبال کند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 80 مورد تجهیزات پمپاژ غیرمجاز توقیف می گردد، اضافه نمود: ممانعت از نخاله ریزی و فرهنگ سازی و برگزاری دوره های آموزشی جهت آشنایی مجاوران رودخانه با مباحث بستر و حریم و قوانین مربوط به آن از دیگر اقدامات حفاظتی رودخانه های استان اصفهان است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به آزادسازی های اجرا شده در محور شرق اصفهان توضیح داد: در سال های اخیر 34 کیلومتر از بند آبشار تا پل زیار استان اصفهان برطرف تصرف شد؛ این در حالی است که 16 کیلومتر از راستا رودخانه زاینده رود با احداث دیواره تثبیت شده است.

وی اضافه نمود: در این طرح بیش از 68 هکتار از اراضی مجاور رودخانه زاینده رود با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان برطرف تصرف شده است که نقش مهمی در تسریع جریان زاینده رود در این حوضه کم آب دارد.

ساسانی اظهار کرد: پس از عملیات برطرف تصرف در شرق اصفهان، با همکاری صنف کشاورزی و دوستداران محیط زیست ادامه جاده نیز به طول 120 کیلومتر تا تالاب گاوخونی برطرف تصرف شد. این عملیات به سمت بالادست رودخانه و از محل باغ پرندگان به سمت شهرستان لنجان تداوم یافت.

وی اضافه نمود: تخلیه زباله و نخاله در بستر زاینده رود و کاهش ظرفیت عبوری جریان رودخانه و آلودگی منابع آب و خاک و فرسایش آب و خاک ناشی از جریانات گردابی و چرخشی به وجود آمده در بعضی از نقاط موجب شد تا بستر رودخانه در غرب نیز مورد اصلاح و آزادسازی قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به پرو مسدودکردن چاه های غیرمجاز در محدوده سد نکوآباد تا باغ پرندگان توضیح داد: در ابتدا با نصب بنر، توزیع بروشور و تبلیغات محیطی نسبت به آزادسازی مجاورین رودخانه اطلاع رسانی شد. با انجام مطالعات مرحله دوم ساماندهی رودخانه زاینده رود جاده ساحلی با پهنای 15 متر در فاصله 35 متری از محور رودخانه در طرفین احداث شد که به موجب آن نقشه کاداستر از مناطق نیازمند به آزادسازی تهیه شد.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی افزود: با استفاده از نظر کارشناسان و اخذ مجوز تبصره 4 ماده دو اخطاریه های لازم صادر و پس از آن نسبت به آزادسازی اقدام شد.

ساسانی با بیان اینکه تمام خسارات وارده به زمین های مالکان و متصرفان توسط کارشناس رسمی دادگستری صورتجلسه شد، توضیح داد: بسیاری از بندهای غیرمجاز و بندهای موجود در سطح شهر اصفهان و ... که در مجموع بیش از 70 بند را شامل می گردد برطرف تصرف شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اجرای طرح ساماندهی زاینده رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح ساماندهی زاینده رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید