ورزنه، شهر زنان چادرسفید

به گزارش وبلاگ ایران، راه رفتن روی شن ها راحت نیست.جوراب خود را از پا در بیاورید. راحت تر از تپه های شنی بالا می روید.

ورزنه، شهر زنان چادرسفید

اینجا سرزمین فرشتگان سفیدپوش است. جایی در حاشیه زاینده رود. همسایه باتلاق گاوخونی. تا چشم کار می نماید تپه های طلایی رنگ می بینید. و زنانی که با چادر سفید در شهر راه می فرایند. خرید می نمایند و ثابت می نمایند شور زندگی در این شهر جریان دارد. ورزنه شهری کوچک در مرز اصفهان و یزد است. این شهر به چادرِ سفید زنان و شن زارهای طلایی و بِکرَش معروف است. همین چند وقت قبل، یک زوج گردشگر خارجی به ورزنه آمدند. آنها عروسی خود را روی شن زارهای کویر ورزنه اصفهان برگزار کردند. کلی هم خبرساز شدند.

کی بریم ورزنه؟

ورزنه شهری کویری است. بهترین فصل سفر به کویر هم از اسفند تا اردیبهشت است. از مهر تا آذر نیز هوای کویر خوب است. در اردیبهشت، مسابقه شترسواری نیز در کویر ورزنه برگزار می گردد. با این حال چندان تابع زمان نباشید. هر وقت بروید به شما خوش می گذرد. طلوع و غروب های خورشید را در این شهر از دست ندهید. مخصوصا اگر روی یکی از این تپه ماهورهای شنی نشسته باشید. بازی نور و رنگ روی شن زار، خاطره ای است که فراموش نمی کنید.

در ورزنه چی ببینیم؟

ورزنه شهری کوچک است. با این حال تعداد زیادی جای دیدنی دارد. مسجد جامع شهر را ببینید. کاشی کاری های محرابش حرف ندارد. دلتان را می برد. ورزنه یک پل تاریخی دارد که روی زاینده رود کشیده شده است. خانه پیرنیا را هم ببینید. آنجا به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. رباط شاه عباسی و کبوترخانه ورزنه هم دیدنی است. یادتان نرود از آنها هم بازدید کنید.

دیدنی ترین منظره در ورزنه اصفهان، همان تپه های شنی است. می توانید از تپه ها بالا بروید. رویشان بنشینید. و ساعت ها از سکوت و زیبایی کویر لذت ببرید. آفرود سواری نیز از تفریحاتی است که در شن زار ورزنه مرسوم است. اگر ماشین آفرود ندارید نگران نباشید. می توانید اجاره کنید. شتر سواری نیز پیشنهاد ما به شمااست. بدون دولا دولا شدن، در ورزنه شترسواری کنید.

نکات مهم در سفر به ورزنه

زنان ورزنه، همان هایی که به فرشتگان سفیدپوش معروفند، بافنده هستند. آنها به زیبایی پارچه و قالی می بافند. می توانید پارچه بخرید. به پارچه های سنتی ورزنه، دستمال می گویند. دستمال ها در اندازه های مختلفی بافت می شوند. از آنها می توانید به عنوان سفره یا رومیزی بهره ببرید. دستمال ها آب را به خوبی جذب می نمایند. پس در آشپزخانه و خشک کردن ظروف هم کاربرد دارند.

راه رفتن روی شن ها راحت نیست. جوراب خود را از پا در بیاورید. راحت تر از تپه های شنی بالا می روید. پوشیدن کفش پلاستیکی ایده خوبی است. نمی گذارد کفش گران قیمت شما فرسوده گردد. در نظر داشته باشید که پایتان در شن فرو می رود. بد نیست اگر دمپای شلوارتان را بالا بزنید. پوشیدن جوراب شلواری ایده خوبی نیست.

شاید خواندن این مطالب را نیز دوست داشته باشید:

باکلاس ترین خیابان طهران

ایران ونیز دارد!

دریاچه ای پر از آبِ توت فرنگی

روستای کندوان، بازمانده فوران آتشفشانها

شب های تعطیل، خداحافظ

برای خواندن یک جهان مطلب گردشگری به وبلاگ ایران سر بزنید.

منبع: پیام دلتا

به "ورزنه، شهر زنان چادرسفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزنه، شهر زنان چادرسفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید