وای فای 6GHz: عظیم ترین به روزرسانی وای فای در 20 سال اخیر

به گزارش وبلاگ ایران، در روزهای اخیر، عظیم ترین ارتقا و به روزرسانی فناوری وای فای در 20 سال اخیر رخ داد.

وای فای 6GHz: عظیم ترین به روزرسانی وای فای در 20 سال اخیر

موسسه FCC فرکانس های باند 6 گیگاهرتز را برای مصارف بدون مجوز (Unlicensed) آزاد کرد تا به این ترتیب شاهد ورود به عصر جدیدی از ارتباطات وای فای و بی سیم باشیم. تا کنون فقط فرکانس های باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز آزاد و قابل استفاده بودند.

از سال 1989 که باندهای رادیویی جدیدی برای مصارف وای فای باز شده بود؛ تا کنون هیچ باند رادیویی جدیدی افزوده نشده و به همین دلیل، آزاد شدن فرکانس 6 گیگاهرتز یک جهش عظیم ارتباطی است.

باند فرکانسی 6 گیگاهرتز شامل امواج رادیویی بین 5.925 تا 7.125 گیگاهرتز است و شامل 1200 مگاهرتز پهنای باند می گردد تا بالاترین پهنای باند و باندهای تخصیصی در اختیار دستگاه های وای فای قرار بگیرد.

به زبان ساده تر، از این پس روترهای بی سیم، مودم روترها، گوشی های تلفن همراه، تبلت ها، لپ تاپ ها، کامپیوترها و هر دستگاه دیگری می تواند روی فرکانس های 6 گیگاهرتز تبادل اطلاعات داشته باشد.

برای این منظور و استفاده از پهنای باند 160 مگاهرتزی هر باند رادیویی در این فرکانس، فناوری Wi-Fi 6E توسعه داده شده است که پس از وای فای 6 عرضه می گردد. ما در سایت شبکه چی درباره وای فای 6E چیزهایی نوشتیم که می توانید در مطلب وای فای 6E چیست و چه تفاوت هایی با وای فای 6 دارد؟ بخوانید.

سرعت 10 گیگابیت و دنیایی از مزایا

به طور خلاصه، در وای فای 6E روترها و دستگاه های متصل به وای فای می توانند از سه فرکانس 2.4، 5 و 6 گیگاهرتز سود ببرند. سرعت وای فای نزدیک به 9.6 گیگابیت می رسد و برای اولین بار از سرعت اترنت پیشی خواهد گرفت.

باندهای خلوت تر با پهنای باند بیشتری در فرکانس 6 گیگاهرتز در دسترس هست. به علاوه، تعداد این باندها بسیار بیشتر از دو فرکانس قبلی است تا شلوغی یا تداخل به حداقل برسد. شما با یک گوشی می توانید با سرعت 1 الی 2 گیگابیت به مودم یا روتر وصل شوید.

اولین روترهای مبتنی بر وای فای 6E در اواخر سال 2020 عرضه می شوند و اولین گوشی های وای فای 6E را هم در نیمه اول سال 2021 شاهد خواهیم بود.

سرعت وای فای 6E از وای فای 6 (استاندارد 802.11ac) و طبعا وای فای 5 (استاندارد 802.11ac) بیشتر است و مزایای بهتری برای کاربران نهایی خواهد داشت.

در آینده حرف های بیشتری درباره وای فای 6E خواهیم زد و به صورت مفصل و فنی جزئیات این استاندارد جدید وای فای را آنالیز می کنیم و بعد به مرور روترها و گوشی های مجهز به پردازنده های Wi-Fi 6E را معرفی می کنیم.

ماه گذشته درباره تصویب استاندارد Wi-Fi 6E توسط موسسه Wi-Fi Alliance و تفاوت های آن با استاندارد وای فای 6 صحبت کردیم. در وای فای 6E یک فرکانس…

موسسه Wi-Fi Alliance که متولی توسعه استانداردهای وای فای است؛ از استاندارد و پروتکل جدیدی به نام Wi-Fi 6E پرده برداری کرد. Wi-Fi 6E استاندارد جدید وای فای…

منبع: شبکه چی

به "وای فای 6GHz: عظیم ترین به روزرسانی وای فای در 20 سال اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وای فای 6GHz: عظیم ترین به روزرسانی وای فای در 20 سال اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید