سرعت فراوری گوشی های اپل و سامسونگ در سه ماه دوم سال جاری به شدت کاهش داشت

به گزارش وبلاگ ایران، به گزارش وب سایت TrendForce، فراوری گوشی های هوشمند اپل و سامسونگ در سه ماه دوم سال جاری با کاهش سرعت شدیدی روبرو شد که علت عمده آن کمبود تراشه پرچم دار و بعلاوه شیوع دوباره ویروس کرونا است.

سرعت فراوری گوشی های اپل و سامسونگ در سه ماه دوم سال جاری به شدت کاهش داشت

حدود دو سالی هست که ویروس مرگبار کرونا روی زندگی همه مردم سایه انداخته است. متأسفانه هر چند وقت یک بار شاهد شیوع موج جدیدی از این ویروس در نقاط مختلف دنیا هستیم و هر بار هم به نوعی کسب و کارهای مختلف برای مدت زمان نامعلومی مختل می شوند. صنعت گوشی های هوشمند هم یکی از همین کسب و کارهاست که در حال حاضر شرایط خیلی خوبی ندارد.

ویروس کرونا چون بسیار واگیردار است، کاربران زیادی را خانه نشین کرد. بعلاوه شرکت های مونتاژ هم با حداقل ظرفیت خود مشغول به کار هستند تا مبادا کارمندان آن دچار مشکل شوند. به همین دلیل حجم فراوریات به شدت کاهش پیدا کرد و شرکت ها نمی توانند احتیاج بازار را به مانند دوران قبل از کرونا تأمین نمایند.

این تمام ماجرا نیست؛ چرا که کرونا از یک سو و کمبود تراشه از سویی دیگر، بر کاهش سرعت فراوری تأثیر منفی گذاشته است. یکی از دلایل کمبود تراشه را شاید بتوان به شیوع ویروس کرونا ربط داد اما علت اصلی آن مسائلی نظیر خشک سالی و کم آبی در کشور تایوان است که باعث شده شرکتی نظیر TSMC که عظیم ترین شرکت فعال در زمینه فراوری پردازنده به شمار میرود با مشکل روبرو گردد. از طرفی سایر شرکت ها نظیر سامسونگ که بعد از TSMC عظیم ترین شرکت فعال در این زمینه به شمار میرود هم با این مشکل به علت دیگری دست و پنجه نرم می نمایند و هنوزم تعیین نیست شرایط چه زمانی قرار است به روال عادی خود برگردد.

کاهش چشمگیر سرعت فراوریات سامسونگ در سه ماه دوم سال 2021

در نتیجه مسائل یادشده، سامسونگ به طرز چشمگیری سرعت فراوری محصولات خود را کاهش داد. در سه ماه دوم امسال میلادی، به صورت کلی 307 میلیون گوشی هوشمند فراوری شد که به نسبت سه ماه نخست امسال 11 درصد کاهش داشت اما در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، 10 درصد رشد را شاهد هستیم.

سامسونگ در این بازه زمانی (آوریل تا ژوئن) عظیم ترین فراورینماینده گوشی هوشمند بود و توانست 58.5 میلیون از 307 میلیون دستگاه را فراوری کند. شاید این مقدار زیاد باشد اما در مقایسه با سه ماه نخست امسال، 23.5 درصد کاهش را نشان می دهد که بسیار چشمگیر است.

سامسونگ نه تنها به خاطر کمبود تراشه، بلکه به خاطر شیوع ویروس کرونا ضربه بسیار سنگینی را متحمل شد. این ویروس طی چند ماه گذشته در هندوستان و ویتنام شدیدا شیوع پیدا کرد و باعث شد سامسونگ فراوریات خود را کاهش و در بسیاری از مواقع به طور کامل متوقف کند تا بتواند از بوجود آمدن یک فاجعه جلوگیری کند. اقدامات شرکت کره ای در راستای حفاظت از جان کاربران اما به کاهش شدید فراوری محصولات آن انجامید که خب طبیعتا ارزشش را داشت.

سامسونگ باید در راستای حفظ صندلی خود به اسم بهترین فراورینماینده و فروشنده گوشی هوشمند در دنیا کوشش زیادی بکند اما به گزارش وب سایت TrendForce، رقابت روز به روز در حال افزایش است و شرکت هایی نظیر شیائومی که سایه به سایه شرکت کره ای در حال حرکت هستند هم شرایط خوبی دارند. به همین دلیل بسیار سخت است سامسونگ بتواند شرایط نابسامان فعلی را درست کند و در راستای حفظ صندلی خود قدم بردارد. مگر اینکه شرکت توجه ویژه ای به گوشی های مالی و میان رده خود داشته باشد و آن ها را به قابلیت های خوبی مجهز کند.

منفعت شیائومی و اوپو از تحریم هواوی

اوپو و شیائومی دو شرکت چینی عظیم و مطرحی هستند که چند سال قبل نام آن ها زیر سایه نام هواوی قرار داشت. اما بعد از اینکه دولت ترامپ هواوی را از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری تحریم کرد، این شرکت با یک سقوط آزاد از رتبه نخست بهترین فراورینماینده گوشی هوشمند به رتبه هفتم رفت تا فعلا نتوان از آن به اسم یک رقیب جدی یاد کرد.

با کنار رفتن هواوی از رقابت، شرکت های عظیم چینی نظیر شیائومی و اوپو بیشتر توانستند خود را در بازار مطرح نمایند. به گزارش TrendForce، این دو شرکت در سه ماه دوم امسال، 49.5 گوشی هوشمند فراوری کردند که در این بین باید زیرمجموعه های شیائومی نظیر ردمی، پوکو و بلک شارک و زیرمجموعه های اوپو یعنی ریلمی و وان پلاس را هم در نظر داشت.

در مقایسه با سال گذشته، فراوری گوشی های اوپو 80 درصد رشد داشت که این مقدار برای شیائومی به 70 درصد می رسد. به نسبت سه ماه نخست امسال اما شرایط هر دو شرکت اندکی بدتر شده است؛ اما نه به آن مقدار افتی که سامسونگ تجربه کرد. این نشان می دهد که شرایط شرکت های چینی به لطف خروج هواوی از عرصه رقابت در بازار بسیار خوب است و شرکتی که باید به صورت جدی نگران شرایط خود باشد، سامسونگ است. البته بخش عظیمی از پیشرفتی که شیائومی و اوپو داشتند به خاطر موفقیت آن ها در کشور چین است؛ جایی که هواوی کاربران زیادی را از دست داد و از آن طرف این دو شرکت حسابی از شرایط پیش آمده منفعت لازم را بردند. بنابراین سامسونگ نه فقط اپل بلکه دو شرکت فوق العاده قدرتمند را به اسم رقبای جدی خود در ماه های آینده خواهد داشت.

شرایط اپل هم مانند سامسونگ خوب نیست

این طور که به نظر می رسد، اپل هم شرایط خیلی خوبی در بازار ندارد چرا که در ماه ژوئن، فراوری آیفون ها به مقدار قابل توجهی کاهش داشت. البته این موضوع شاید طبیعی باشد چرا که شرکت آمریکایی در حال آماده سازی شرایط برای ورود گوشی های سری آیفون 13 است. طبق شنیده ها، این گوشی ها در همین ماه میلادی رونمایی و راهی بازار خواهند شد بنابراین کاملا طبیعی است که فراوریات اپل کاهش داشته باشد.

با توجه به خبرها و گزارش های مختلف، در سه ماهی که گذشت اپل توانست 42 میلیون گوشی هوشمند فراوری کند که به نسبت شرایط شرکت در سه ماه قبل، 22 درصد کاهش داشت. این عملکرد نسبتا ضعیف باعث شد شرکت کوپرتینویی، چهارمین برند برتر از لحاظ مقدار فراوری لقب بگیرد اما به نظر می رسد در همین سه ماه بتواند دوباره به رده دوم بازگردد.

با این حال TrendForce پیش بینی می نماید اپل بعد از معرفی گوشی های سری آیفون 13 هم شرایط خیلی خوبی نداشته باشد چرا که ویروس کرونا در کشور مالزی که بخشی از قطعات آیفون ها را فراوری می نماید شیوع مجدد پیدا نموده است و باعث تعطیلی بخش های زیادی شد. به همین دلیل شاید اپل نتواند آیفون 13 را هم متناسب با احتیاج بازار فراوری کند.

ویوو، شرکت چینی دیگر اما در رده پنجم

ویوو اما دیگر شرکت چینی است که گوشی های هوشمند بسیار خوبی فراوری می نماید منتها آن قدری مطرح و عظیم نیست که محصولاتش را در بازارهای مختلفی به فروش برساند. به همین دلیل انتظار نداشتیم در بین بهترین فراورینمایندگان گوشی های هوشمند نظیر اپل و سامسونگ و شیائومی، صندلی خوبی داشته باشد اما می بینیم که این شرکت چینی فراتر از انتظار ظاهر شد و توانست خود را به رده پنجم برساند.

ویوو در سه ماهی که گذشت توانست 34 میلیون گوشی فراوری کند که این تعداد شامل گوشی هایی که برند زیرمجموعه آن یعنی iQoo فراوری می نماید هم می گردد. درست مانند سامسونگ، ویوو هم به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور هند، بخش عظیمی از شانس خود را برای فراوری محصولات بیشتر از دست داد منتها باز هم فراتر از انتظار ظاهر شد.

ویوو اما بعد از آغاز سه ماه سوم، به احتمال بسیار فراوان به خاطر افزایش رقابت بین سامسونگ و اپل، شاهد کاهش سهم خود در بازار خواهد بود منتها این کاهش سهم تا چه مقدار محسوس است نمی دانیم و باید منتظر بمانیم. این شرکت هم مانند اوپو و شیائومی توانست بعد از سقوط هواوی، به خوبی از نبود آن در بازار استفاده کند و خود را به این صندلی برساند. باید دید آیا ویوو می تواند با فراوری گوشی های خوب و ارزان، رتبه ای را که به دست آورده است حفظ کند یا خیر.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "سرعت فراوری گوشی های اپل و سامسونگ در سه ماه دوم سال جاری به شدت کاهش داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت فراوری گوشی های اپل و سامسونگ در سه ماه دوم سال جاری به شدت کاهش داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید