دوربین نیکون Z9 معرفی گردید؛ 45.7 مگاپیکسل با عکاسی پیاپی 120 فریم در ثانیه

به گزارش وبلاگ ایران، شرکت ژاپنی نیکون از دوربین نیکون Z9 رونمایی کرد. این دوربین فول فریم نو مجهز به سنسور 45.7 مگاپیکسلی CMOS، پردازنده نو تصویر EXPEED 7، فیلم برداری با رزولوشن 8K به مدت طولانی و حذف کامل شاتر مکانیکی است.

دوربین نیکون Z9 معرفی گردید؛ 45.7 مگاپیکسل با عکاسی پیاپی 120 فریم در ثانیه

نیکون برای هر چه بهتر کردن این دوربین در آن از پیشرفته ترین سیستم فوکوس خود استفاده نموده است. این سیستم فوکوس تازه با توجه به الگوریتم یادگیری عمیق به کار رفته در آن می تواند نوع صحنه عکاسی را تشخیص دهد. وجود این الگوریتم هوشمند در سیستم فوکوس این دوربین بعلاوه به یاری کاربر در زمان استفاده از حالت عکاسی پیاپی با سرعت بالا و ضبط فیلم های با رزولوشن 8K خواهد آمد.

شرکت نیکون درباره سنسور به کار رفته در دوربین نیکون Z9 می گوید سرعت خواندن اطلاعات از روی آن به حدی سریع است که باعث شده احتیاج به استفاده از شاتر مکانیکی در این دوربین نباشد و هما ن گونه که پیش تر گفته شد در این دوربین اصلا از شاتر مکانیکی استفاده نشده است.

نگاهی به بدنه این دوربین نشان می دهد که جامعه هدف این دوربین را عکاسان حرفه ای تشکیل می دهند. بعلاوه بدنه این دوربین گریپ عمودی و دکمه های مختلفی برای راحت تر کار کردن با آن دارد.

همچون دیگر دوربین های موجود در این کلاس، بدنه این دوربین هم شاسی از جنس آلیاژ منیزیم دارد. استفاده از شاسی با این آلیاژ باعث شده است این دوربین همچون دوربین نیکون D6 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم باشد. البته باید بگوییم بدنه دوربین تازه نیکون Z9 در مقایسه با دوربین نیکون D6 در حدود %20 کوچک تر است.

نیکون بعلاوه در این دوربین تازه برای جلوگیری از باقی ماندن گرد و غبار در جلوی سنسور، بر روی فیلتر اپتیکال قرار گرفته در جلوی سنسور از پوشش مخصوص رسنای الکتریکی و پوشش فلورین استفاده نموده است. بعلاوه این سنسور محافظی دارد که از آن در زمان تعویض لنز محافظت می نماید.

این دوربین یک نمایشگر LCD با 4 محوره و لمسی دارد که به عکاسان اجازه می دهد در زمان کار کردن با آن بتوانند این نمایشگر را به صورت افقی و عمودی حرکت دهند و آن را با توجه به نحوه قرارگیری دوربین تنظیم نمایند.

چشم انداز یاب به کار رفته در این دوربین هم یک پنل بهبود یافته Quad-VGA دارد که می تواند در زمان عکاسی در محیط های بسیار روشن حداکثر روشنایی 3000 نیت را ارائه دهد تا عکاسان در هنگام عکاسی در چنین محیط هایی بتوانند که صحنه عکاسی را به درستی ببینند.

نیکون درباره سیستم کاهش ارتعاش و لرزشگیر به کار رفته در این دوربین می گوید این سیستم لرزشگر با استفاده از فناوری تازهی به نام Synchro VR بهبود داده شده و در نتیجه می تواند در زمان استفاده از لنز های پشتیبانی نماینده از این فناوری، تا 6 استاپ لرزش تصاویر را کاهش دهد. بعلاوه این سیستم لرزشگیر قفل محافظتی VR دارد که از سنسور در برابر لرزش های ناخواسته و شدید در زمان های حمل و نقل که دوربین خاموش است، محافظت می نماید.

پردازنده نیکون EXPEED 7 قوی ترین پردازنده تصویری است که نیکون تا به امروز ساخته است. این پردازنده به قدری سریع است که باعث شده دوربین نیکون Z9 در مقایسه با دوربین نیکون Z7 II در حدود 10 برابر سریع تر باشد.

ضمناً این پردازنده تصویر وظیفه دارد تا اطلاعات دریافت شده از سنسوری که نیکون آن را سریع ترین سنسور دنیا می نامند، دریافت کند. گویا سنسور این دوربین به قدری سریع است که در زمان عکاسی تنها میزان بسیار اندکی از اعوجاج رولینگ شاتر در آن به وجود می آید.

شرکت نیکون درباره این سنسور می گوید حتی در زمان عکاسی با سرعت شاتر 1/32000 ثانیه هم عکس نهایی این نوع اعوجاج را ندارد. بازه ایزویی که این سنسور از آن پشتیبانی می نماید عبارت است از 64 تا 24600 که می توان این ایزو را بر روی عدد 32 و 102400 هم تنظیم کرد. این دوربین بعلاوه در زمان استفاده از فلاش می تواند تا سرعت شاتر 1/250 ثانیه و در زمان استفاده از قابلیت High-Speed Sync تا سرعت شاتر 1/8000 ثانیه با فلاش لازم هماهنگ گردد.

نیکون درباره سیستم فوکوس به کار رفته در این دوربین می گوید سیستم فوکوس دوربین پرچم دار نیکون Z9 هوشمندترین سیستم فوکوسی است که این شرکت تا به امروز ساخته است. گویا این سیستم فوکوس تازه، سریع ترین قابلیت فوکوس اتوماتیک و دنبال کردن سوژه را دارد و می تواند در زمان فوکوس کردن بر روی سوژه دلخواه، 9 سوژه شامل انسان، حیوانات خانگی، پرندگان، هواپیما، قطار ها، خودرو ها، موتور سیکلت ها و حتی دوچرخه ها را هم تشخیص دهد.

حتی زمانی که با این دوربین در حالت Auto-Area Autofocus عکاسی کنید بدون اینکه لازم باشد تا تنظیماتی را به صورت دستی تغییر دهید، این دوربین به صورت اتوماتیک تمامی سوژه های گفته شده در پاراگراف قبلی را تشخیص می دهد و بر روی آن ها فوکوس می نماید.

از جمله دیگر بهبود های انجام شده در سیستم فوکوس اتوماتیک این دوربین می توان به بهتر شدن قابلیت تشخیص اتوماتیک چشم اشاره نمود که باعث می گردد این دوربین بتواند چشم سوژه مورد نظر را از فاصله دورتری تشخیص بدهد. بعلاوه می توان رنگ مربع نشان دهنده فوکوس قرار گرفته بر روی چشم سوژه را به سبز تغییر داد تا عکاس به شکل بهتری بفهمد که دوربین بر روی سوژه انتخابی فوکوس نموده است.

این سیستم فوکوس بعلاوه در زمان انجام محاسبات این کار با سرعت بسیار بالایی انجام می دهد و می تواند که محاسبات دقیق لازم برای فوکوس کردن را با سرعت 120 چرخه در ثانیه انجام دهد. این دوربین این کار را حتی زمانی که از حالت عکاسی پیاپی هم استفاده می کنید انجام می دهد و کاهشی در نرخ سرعت محاسبات رخ نخواهد داد.

اگر فکر می کنید که بحث درباره قابلیت های سیستم فوکوس این دوربین به انتها رسیده است باید بگوییم سخت در اشتباهید. نیکون بعلاوه در این دوربین از قابلیت دنبال کردن سه بعدی سوژه استفاده نموده است. وجود این قابلیت و هماهنگ بودن آن با تنظیمات مربوط در پی کردن سوژه باعث شده اند که این دوربین بتواند در زمان فوکوس کردن بر روی سوژه های سریعی را که حرکت نامنظی دارند، مانند خودرو ها، آن ها را هم به درستی تشخیص دهد و دنبال کند.

در زمان عکاسی در محیط های تاریک هم دوربین نیکون Z9 حالت خاصی برای فوکوس دارد که باعث می گردد بتواند حتی تا 8.5- EV هم به فوکوس کردن بپردازد. وجود این قابلیت باعث می گردد عکاسی با این دوربین برای عکاسان نجومی و عکاسانی که از مراسم های مختلف عکاسی می نمایند، با آسانی و فوکوس بهتری صورت بگیرد.

دوربین نیکون Z9 در زمان عکاسی می تواند که با سرعت 20 فریم در ثانیه و با فرمت RAW عکاسی کند. ضمناً بافر به کار رفته در این دوربین ظرفیت بیش از 1000 عکس را دارد. عکاسان بعلاوه می توانند در زمان استفاده از فرمت JPEG با بالاترین رزولوشن، با سرعت 30 فریم در ثانیه با این دوربین عکاسی نمایند.

اگر عدد های گفته شده در پاراگراف قبلی برای شما عادی هستند باید بگوییم که این دوربین حالتی به نام Speed Frame Capture دارد که در زمان استفاده از آن می توان با سرعت شگفت انگیز 120 فریم در ثانیه همراه با تنظیم اتوماتیک فوکس و اکسپوژر عکاسی کرد. البته باید بگوییم که عکس های ثبت شده در این حالت رزولوشن 11 مگاپیکسل دارند. نیکون می گوید در این حالت این دوربین حرکت سوژه را به گونه ای ثبت می نماید که چشم انسان قادر به تماشا آن نیست.

علاوه بر افزایش سرعت عکاسی پیاپی، این دوربین فرمت High-Efficiency RAW دارد. استفاده از این فرمت باعث می گردد که فایل نهایی با داشتن تمامی جزئیات موجود در یک فایل RAW، تنها حجمی در حدود 1.3 فرمت RAW را داشته باشد.

از قابلیت های عکاسی این دوربین که بگذریم، باید بگوییم این دوربین در زمان فیلم برداری هم هیچ کم و کاستی را ندارد. در واقع در هنگام ضبط فیلم این دوربین می تواند فیلم هایی با رزولوشن 8K و به صورت 24 و 30 فریم در ثانیه، فیلم هایی با رزولوشن 4K و به صورت 24، 30، 60 و 120 فریم در ثانیه را ثبت کند.

نیکون می گوید کاربران می تواند در زمان فیلم برداری با رزولوشن 8K و به صورت 30 فریم در ثانیه بیشتر از 2 ساعت با این دوربین به ضبط فیلم بپردازند. باید بگوییم که این مدت زمان بسیار بیشتر از تمامی سناریو های فیلم بردای است.

این دوربین بعلاوه برای پاسخ دادن به احتیاج های متنوع کاربران، پشتیبانی از فیلم های 10 بیت N-Log و HLG و بعلاوه پشتیبانی از کدک های مختلف مانند H.265 (HEVC)، ProRes 422 HQ10 و H.264/MPEG-4 AVC دارد.

نیکون بعلاوه می گوید به روزرسانی نرم افزاری را برای این دوربین در سال 2022 عرضه خواهد نمود که به کاربران اجازه می دهد با این دوربین به ضبط فیلم های با رزولوشن 8K و به صورت 60 فریم در ثانیه و در یک فرمت 12 بیتی تازه و با بازدهی بالا بپردازند. بعلاوه این به روزرسانی قابلیت فیلم برداری به صورت 12 بیت ProRes RAW و دیگر قابلیت های پیشرفته فیلم برداری را به این دوربین اضافه می نماید.

در نهایت باید بگوییم نیکون دوربین نیکون Z9 را تا انتها سال 2021 و با قیمت 5500 دلار عرضه می نماید.

منبع: Peta Pixel

منبع: دیجیکالا مگ

به "دوربین نیکون Z9 معرفی گردید؛ 45.7 مگاپیکسل با عکاسی پیاپی 120 فریم در ثانیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین نیکون Z9 معرفی گردید؛ 45.7 مگاپیکسل با عکاسی پیاپی 120 فریم در ثانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید