حضور بیش از 3 میلیارد اجرام آسمانی در یک قاب

به گزارش وبلاگ ایران، در یک آنالیز نجومی بزرگ و تازه 3.3 میلیارد از اجرام کهکشان راه شیری آشکار شدند.

حضور بیش از 3 میلیارد اجرام آسمانی در یک قاب

یک آنالیز نو، شاید بزرگترین در نوع خود، صفحه کهکشانی راه شیری را با جزئیات خیره نماینده نشان می دهد. نتایج یک آنالیز بلندپروازانه نو از صفحه کهکشانی راه شیری 3.32 میلیارد اجرام کیهانی را با جزئیات خیره نماینده نشان داده است. این کاتالوگ بزرگ آسمانی، احتمالاً بزرگ ترین در نوع خود، با استفاده از داده های دوربین رصدگر انرژی تاریک (DES) در رصدخانه میان آمریکایی سرو تولولو در شیلی ساخته شد و به وسیله بنیاد ملی علوم ایالات متحده (NSF) اداره می گردد.

دبرا فیشر، مدیر بخش علوم نجومی در بنیاد ملی علوم ایالات متحده گفت: تصور کنید یک عکس دسته جمعی از بیش از سه میلیارد نفر گرفته گردد و تک تک افراد قابل تشخیص باشند. ستاره شناسان در دهه های آینده این پرتره دقیق بیش از سه میلیارد ستاره کهکشان راه شیری را آنالیز خواهند کرد.

کهکشان راه شیری ما با صدها میلیارد ستاره، تعداد زیادی از منطقه ها مولد ستاره و ابرهای بزرگ گاز و غبار پر شده است. لیست نویسی چنین اجرام کار بزرگی است، اما محققان پشت کاتالوگ نو - دومین انتشار داده از آنالیز هوایی دوربین رصدگر انرژی تاریک معروف به DECaPS2 - این چالش را انجام دادند.

محققان از دوربین رصدگر انرژی تاریک برای رصد صفحه کهکشان راه شیری در طول موج های نوری و نزدیک به فروسرخ استفاده کردند و این منطقه از کهکشان ما را با جزئیات بی سابقه ای آشکار کردند. اعضای تیم گفتند که تکمیل کاتالوگ دو سال طول کشید و دوربین انرژی تاریک بیش از 10 ترابایت داده از 21400 نوردهی مجزا از آسمان جنوبی فراوری کرد.

اندرو سیدجاری، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: یکی از دلایل اصلی موفقیت DECaPS2 این است که ما به سادگی به منطقه ای با تراکم فوق العاده ای از ستاره ها اشاره کردیم و مراقب شناسایی منابعی بودیم که تقریباً روی هم ظاهر می شوند.

سیدجاری که دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و محقق مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان است، گفت: این کار به ما امکان می دهد تا از نظر تعداد اجرام مشاهده شده، بزرگ ترین کاتالوگ را از یک دوربین فراوری کنیم. بیشتر ستارگان و غبار موجود در کهکشان راه شیری در صفحه کهکشانی قرار دارند که به صورت نواری روشن در مرکز تصاویر تازه منتشر شده دوربین انرژی تاریک دیده می گردد. در حالی که این غلبه ستارگان و گرد و غبار درخشان باعث ایجاد عکس های دیدنی می گردد، اما می تواند رصد کهکشانی را نیز چالش برانگیز کند.

پیچک های تاریک گاز و غباری که در این تصاویر دیده می شوند، نور ستاره ها را جذب می نمایند و ستارگان کم نور را به کلی پنهان می نمایند، در حالی که نور ناشی از سحابی های متراکم و خنک مولد ستاره مانع از کوشش برای مقدار گیری روشنایی اجرام منفرد می گردد. علاوه بر این، جمعیت ستارگان گسترده به این معنی است که ستارگان در تصاویر صفحه کهکشانی کهکشان ما همپوشانی دارند و تشخیص تک ستاره ها از همسایگانشان را سخت می نماید.

سیدجاری و تیم رصدخانه اینتر-آمریکن سرو تولولو بعلاوه از روشی نوآورانه برای پردازش داده ها استفاده کردند که به آنها امکان می داد پس زمینه پشت هر ستاره را پیش بینی نمایند. این روش به آن ها در کاهش اثرات پنهان سحابی ها و جمعیت های ستاره ای متراکم بر روی تصاویر یاری کرد و از داده های پردازش شده دقیق در کاتالوگ DECaPS2 اطمینان حاصل کردند.

ادوارد شلافای، یکی از نویسندگان این مطالعه که در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور کار می نماید، گفت: وقتی این تصاویر با تصاویر حاصل از تلسکوپ آنالیز پانورامیک و سیستم واکنش سریع ترکیب می گردد، یک نمای پانورامای 360 درجه از قرص راه شیری را تکمیل می نماید.

منبع: فرادید

به "حضور بیش از 3 میلیارد اجرام آسمانی در یک قاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور بیش از 3 میلیارد اجرام آسمانی در یک قاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید