توقیف اموال چگونه انجام می گردد؟

به گزارش وبلاگ ایران، به طور کلی توقیف در لغت به معنا بازداشت کردن و از حرکت بازداشتن است. اموال نیز، جمع مال بوده و در لغت به معنی دارایی است.

توقیف اموال چگونه انجام می گردد؟

گاهی بنا بر احکام صادره از سوی دادگاه اموال منقول یا غیر منقول افراد توقیف می گردد. در این نوشتار از وبلاگ ایران به آنالیز توقیف اموال در قانون می پردازیم.

توقیف اموال در قانون چگونه صورت می گیرد؟

قانون اجرای احکام مدنی مقررات مربوط به توقیف اموال را بر اساس منقول یا غیر منقول بودن مال، بیان نموده است. به همین دلیل ضروری است پیش از هر چیز دو مفهوم مال منقول و مال غیر منقول، مورد آنالیز قرار گیرند.

  • اموال منقول: اموالی هستند که می توان آن ها را از محلی به محل دیگر منتقل کرد؛ بدون این که به خود مال یا محل استقرار آن، صدمه ای وارد گردد، برای مثال اشیایی از قبیل کتاب و لباس از اموال منقول محسوب می شوند
  • اموال غیرمنقول: اموالی هستند که نمی توان آن ها را از محلی به محل دیگر منتقل کرد؛ به طوری که در خود مال یا محل استقرارش، صدمه ای به وجود نیاید. برای مثال، دیوار، ساختمان و زمین، مال غیر منقول محسوب می شوند

اموال منقول چگونه توقیف می شوند؟

برای این توقیف، مامور اجرا ابتدا شخص محکوم را از اقدام خود آگاه می نماید. اما ممکن است، وی در محل حاضر نباشد یا حضور وی موجب تاخیر یا از بین رفتن مال گردد. در چنین شرایطی مامور می تواند قبل از اطلاع فرد محکوم شده، اموال منقول او را توقیف نموده و به سرعت اقدام خود را به او اطلاع دهد.

اموال غیرمنقول چگونه توقیف می شوند؟

اموال غیرمنقول، برخلاف اموال منقول قابل حمل و جابه جایی نیست. شخصی که حکم به نفع او صادر شده است ممکن است اموال غیرمنقول شخص محکوم را برای اجرای رای دادگاه معرفی کند. در این صورت قسمت اجرای دادگاه آن مال غیرمنقول را توقیف نموده و مراتب را به اطلاع طرفین و اداره ثبت محل اعلام می نماید که ممکن است یکی از شرایط زیر رخ دهد:

  • اگر ملک توقیف شده به نام فرد محکوم شده باشد، اداره ثبت، مراتب را در دفتر ثبت املاک، قید می نماید
  • اگر ملک به نام فرد محکوم شده نباشد، اداره ثبت فورا آن را به قسمت اجرا اعلام می نماید
  • اگر مال غیرمنقول سابقه ثبتی نداشته باشد، توقیف آن زمانی جایز است که شخص محکوم در آن تصرف مالکانه داشته یا به موجب حکم نهایی، مالک شناخته شده باشد

کدام اموال غیرقابل توقیف هستند؟

به طور کلی اجرای احکام نباید شرایط ناعادلانه ای برای طرفین ایجاد کند، به گونه ای که شرایط زندگی را برای محکوم سخت و سخت کند؛ به عنوان مثال در صورت توقیف منزل وی محل سکونت خود را از دست بدهد. بر اساس ماده 65 قانون اجرای احکام مدنی اموالی که غیر قابل توقیف هستند عبارتند از:

  • لباس و اشیا و اسبابی که برای برطرف حوائج ضروری فرد محکوم و خانواده او ضروری است
  • آذوقه موجود برای فرد محکوم و اشخاص واجب النفقه او
  • وسایل و ابزار کار ساده کسبه و پیشه وران و کشاورزان
  • اموال و اشیایی که به موجب قوانین مخصوص غیرقابل توقیف هستند

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر خودرو به چه دلایلی توقیف می گردد؟ را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا

به "توقیف اموال چگونه انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقیف اموال چگونه انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید